fredag 14 maj 2010

Cappuccinotårta

Vi har som tradition att födelsedags barnet får välja middag.
Så igår valde jag grillad fläskfilé.
Så mannen/grillmästar´n i huset fick stå i cykelskjulet och grilla eftersom det regnade Free Happy Smileys
Vill ni göra tårtan som jag bjöd på och är som jag, inte så förtjust i grädde, så minska gärna på ostblandningen.

1 paket sockerkaksbottnar, färdiga, 24 cm i diameter
6 st gelatinblad
3 st äggulor
1,5 dl strösocker
250 g mascarponeost
4 dl vispgrädde
1 dl espressopulver
2 dl vatten
1 dl päronkonjak, (Xanté)

Garnering
1 msk kakao
1 msk florsocker

Tillagning
Tårtan kan göras dagen före och förvaras i frysen ett par veckor. Tina den då i kylen minst 6 timmar före servering.

1. Lägg gelatinbladen i kallt vatten 5 min.
2. Vispa samman ägg-gulor och socker till en fluffig smet. Tillsätt mascarponeost och vispa tills sockret har löst sig.
3. Vispa grädden och vänd ner den i äggsmeten.
4. Lös espressopulvret i vattnet i en kastrull, på medelvärme.
5. Lägg ner gelatinbladen i kastrullen och rör försiktigt tills bladen har smält. Dra kastrullen från plattan och tillsätt päronkonjaken.
6. Lägg en av bottnarna i bottnen på en form med löstagbar kant, 24 cm diameter.
7. Skeda hälften av kaffeblandningen över kakan. Bred sedan hälften av ostblandningen ovanpå.
8. Lägg på tårtbotten nummer två. Skeda resterande kaffeblandning över och bred på resten av ostblandningen.
9. Lägg sista tårtbottnen ovanpå. Sikta först över florsocker och sedan kakaopulver. Ställ formen i kylen minst 12 timmar före servering.

Vill du ha ett spetsmönster på tårtan. Lägg ett tårtpapper på toppen innan kakaon siktas över.

7 kommentarer:

  1. Låter ju fantastiskt gott!! Synd bara att jag alltid "bläddrar" vidare när det står gelantinblad - har inga bra erfarenheter av dessa och tror därför därefter att det är svårt och besvärligt :-)

    SvaraRadera
  2. Om jag nånskin ska baka igen så blir det mixpaket! :-)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Den var jätte god!
    Tack för tårtan och gott fika.
    För att inte tala om sällskapet.
    Tack!
    Puss på dig!

    SvaraRadera
  4. Det låter som det var en jättegod tårta!!
    I vår familj kör vi på en som MIN mamma gjorde, det ska inte vara någon annan.
    Men en gång tyckte Rebecca att det var dags för en förändring, så jag gjorde mig för och stod och bakade.
    När det blev dags att äta den, så fick den tummen ner av henne. Den "vanliga" var mycket godare.
    Så kan det gå!!

    Är det lugnt och skönt hemma, när pojkarna är på vift i S-vall?? Du kanske hade velat följa med, med tanke på morgondagens shopping;)?

    Hoppas du och dottern får en riktigt skön fredag/kram

    SvaraRadera
  5. Det där lät gott det! Påminner aningens om Tiramisu, men den kanske är fastare?

    SvaraRadera
  6. Den gjorde jag för något år sedan. Väldigt god och smidig så tack för påminnelsen!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Mmmmmmumsans vad gott det där låter, nåt att prova kanske, bara jag kommer överens med gelantinbladen;)
    Alldeles perfekt promenad till Sibylla-hamburgaren, man måste ju få sig en liten belöning;)
    Kramizzzzz

    SvaraRadera