tisdag 18 maj 2010

Stadier

Ur ägget kommer en liten larv. Sedan blir larven en puppa, förvandlingen kallas förpuppning
Vilket ord!! Free Happy Smileys
Slutligen kläcks den fullbildade fjärilen ur puppan.
Men nu var det inte det jag ville ha sagt utan jag ville bara göra en liknelse liksom….
Så här ser mina änglatrumpeter ut just nu. Dom är i lite olika stadier, om man säger så…

Det börjar med pinnen, som sedan övergår i pinnskott som sedan skjuter skarpt och blir blad.
Jag tror kanske det kallas förskjutning…öhh...typ….
Senare kläcks en blomma som liknar en trumpet
(om man inte tittar så noga)

Så här såg det ut ifjol, det kan hända att det blir mindre molnigt i år…

12 kommentarer:

  1. Dina pinnar ser ju bättre ut i år än vad dom gjorde i fjol samma tid , nu lever dom i alla fall ;)
    Ses snart!

    SvaraRadera
  2. Dem är ju så fina trumpeterna :)

    Är inte dem svåra att sköta ?

    Ha en fin tisdag !
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar liten berättelse om änglatrumpeternas..eh...förskjutning....Är inte det en försvarsmekanism inom psykologin förresten...Äh, skit samma! =) Fina är de i alla fall! Och så fick du ju till det där med molnen i fjol på ett utomordentligt sätt...! (som salt i mina sår!)
    Kram på dig min vän!

    SvaraRadera
  4. De verkar vara lättskötta, men ack så giftiga blommor.

    Sv: Ja, ibland är det nog skönt om man hade kunnat förtränga en del doftminnen.

    SvaraRadera
  5. Dina pinnar - ja dom pinnar på :-)

    SvaraRadera
  6. Ohh hoppas verkligen att jag får lilte blommor på min Änglatrumpet i år, det växer ut skott lite här o var på pinnarna;))
    kramizzzz

    SvaraRadera
  7. hmhm det kanske är lättare att förstå om jag säger lite;))

    SvaraRadera
  8. Fram för mindre moln i år! Helt klart! Vad duktig du är som får Änglatrumpeterna att överleva vintern. Det har jag inte lyckats med en endaste gång! Vackra är de!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Hej Carina!!
    Ja tänk vad naturen är fantastisk och så mycket vackert det finns!!!
    Halvsol idag i Kolsva...ocg + 22 i skuggan...
    Kram!!!

    SvaraRadera
  10. Dom är verkligen jättefina! Eller snarare BLIR jättefina...
    :-)
    Kram

    SvaraRadera
  11. Hur tycker Tobbe att det gick idag? Saga är verkligen nöjd med dagen, tjejerna från Idbyn var "snälla":)
    Är glad att hon är glad;))
    Kram

    SvaraRadera
  12. Alltid lika spännande med Änglatrumpeter. Själv hopas jag rätt mycket på att den jag har iår överlever..

    SvaraRadera