onsdag 18 januari 2012

Real Life - Matlagning

Den äkta hälften som kommer hem från jobbet möttes en dag av följande:
Hej älskling! Ikväll blir det smörgåsar till kvällsmat, för vi har strömavbrott.
Varför då, vi har ju gasspis?
Men lilla älskling, konservöppnaren är ju elektrisk…

Nä så illa är det inte här. När min man ber mig variera maten så gör jag köttbullarna olika stora …..skojar igen.

Veckans uppdrag hos Yohanna är matlagning.

Jag jobbar natt och min man skiftgång så hos oss har det blivit att den som är ledig lagar maten. Är vi lediga båda två eller jobbar båda två så hjälps vi åt, eller så blir det jag eller Mr. Det är lite olika. Vad vi ska äta bestämmer nog mest jag, och plockar undan efteråt, det får den som är minst lat den dagen göra.
Barnen är också delaktiga ibland och skulle jag vara miljonär så skulle jag anställa en kock.
Det skulle jag gilla då jag inte är nån större fan av matlagning. Tänk att alltid få sätta sig vid dukat bord, aldrig ha nån idé torka vad man ska laga, aldrig behöva handla, för den typen av shopping är ju bara sååå tråkig, jo allt det där skulle ingå i anställningen,
… det skulle vara lyx!

Dagens kloka…
Bra sås reder sig själv

35 kommentarer:

  1. Kalas!
    Återkommer med sammanställningen i morgon kväll.
    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  2. Matlagning är kul om man har tid...kramis söta du

    SvaraRadera
  3. Det kallar jag lyx ;)
    Sv: Är kanonglad över de 3 poängen och upp 2 snäpp i tabellen =)

    SvaraRadera
  4. Ja, flertalet gånger så är det skönt att få sätta sig vid dukat och färdigt bord ;)

    Jag gör det rätt odta :)

    Hoppas du mår bra och att du får en fin dag <3
    Kramar Maria

    SvaraRadera
  5. Vi delar också på matlagningen:)

    SvaraRadera
  6. Vi delar också på matlagningen:)

    SvaraRadera
  7. Både Batman och jag älskar matlagning, men vardagsmaten är bara sååå tråkig! Den har man för att bli mätt, punkt slut liksom.
    Oftast bestämmer vi vad som ska lagas gemensamt sen vardagar är det oftast jag som lagar eftersom jag är hemma och vaken vid middagstid. Mina jobbhelger lagar Batman och gemensamma helger brukar vi hjälpas åt.

    Sv: Halv två... vilket innebär att jag får gå upp runt tolv. Tre timmars sömn. Wieee! Men ev. så hoppar jag mötet, har pratat med chefen nu om att det blir tight.

    SvaraRadera
  8. Goa, söööööta, rara Carina! Du ska veta att din Blogg är VÄLDIGT speciell, unik och värdefull!!!!!
    Men jag håller på att få "nojan" av att det inte fungerar hos mig! Så därför ski.. jag i det nu!
    Var rädd om dig härliga Carina!
    Kram och puss i pannan från mig.

    SvaraRadera
  9. Ja vem skulle inte vilja ha en KOCK!!!!Detta med att komma på va man ska laga jämt det är inte det lättaste!!!Oftast står jag för matlagningen gubben får ta disken så har vi de!!!Nu ska jag sova min kära vän,mycket jobb nu för tiden!!!!Ha en skön Onsdag min vän!!!
    Kramar Lotta

    SvaraRadera
  10. Halloj, första gången på besök här hos dig och rätt in i köket. Till dukat bord...

    Vilken tur att jag lämnade Hållplats Åhus för en liten stund. Men idag är jag ledig och har inte ramprogrammet riktigt färdigt. Men middagen, den blir ledig idag. Igår kokade dottern egen köttfärssoppa av starkare slag. Det lär det bli idag också eftersom grytan var stor ;-) Men jag tänker steka pannkakor till efterrätt denna dag. Under många år lagade jag all maten tills jag en dag sa stopp... nu får vi turas om! Barnen (4) fick 2 o 2 planera tillsammans sköta inköpslista, handlingen, matlagningen. Rubbet! Mannen och jag delade på resterande dagar. Det föddes mycket gott ur detta! Inte bara maten, samarbete, förståelse och intresse... Alla kan men endast ett barn som inte är speciellt intresserad. Han är nu 25 år.


    Hit lär jag återkomma. Välkommen till mitt när du har tid och lust!

    Hälsningar Ingela

    SvaraRadera
  11. Bea är gift med en kock, smart tänkt där av henne;)
    Sv: nog för att jag ÄR virrig, men frysen? Nä, tror inte det......eller?
    Kram♥

    SvaraRadera
  12. jag gillar både matlagning och bakning. Blir rena avkopplingen för mig. Men städhjälp däremot, det skulle jag vilja ha!

    Kram och god förmiddag!

    SvaraRadera
  13. Undra om inte jag skulle få lite krupp om jag hade en kock hemma hos mig, anställd alltså, skönt men......undra om han skulle torka ordentligt på kaklet vid spisen.....tänk om han spiller socker på spishällen.......hrmpfh, ja du hör hur jag låter, det är nog lika bra att jag lagar mat själv;))

    kramizzzz

    SvaraRadera
  14. Ha ha! Underbara skämt. ;-D

    Jag är inte heller mycket för att laga mat. Men jag gillar att äta. En personlig kock hade vorit nåt! :-D

    SvaraRadera
  15. Här är det mest jag som kommer på, Anders som lagar och jag som hackar och sanerar under tiden :-)

    SvaraRadera
  16. jag lagar alltid maten här hemma, men vardagsmaten är ju så snortrist... Tacka vet jag festmat! ;)

    Kram!

    SvaraRadera
  17. Här är det min sambo som lagar maten. ALL mat (förutom frukosten då som jag får klara själv när han jobbar). Och jag skojar inte :-)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  18. Jag gillar att laga mat! Och att planera matsedeln för ca 2 veckor framåt!
    Mina vänner tycker att jag är "så duktig", men i själva verket är jag så lat, att jag inte orkar tänka ut maten dag för dag! Nu läser jag bara på listan och plockar fram ur frysen kvällen innan! Lätt som en plätt!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  19. Men det vore väl livet med en egen kock...Som han sa...det ska vara variation i kosten sa kocken och skar korvskivorna i tärningar...som dina köttbullar typ :o))

    Kram på dig.

    SvaraRadera
  20. Egen kock, det vore fantastiskt! Var finns de?

    SvaraRadera
  21. Matlagning är ganska kul tycker jag, men jag gör inte några avancerade, krångliga maträtter.
    Husmanskost - kalops, pepparrotskött och mycket fisk tycker jag om att laga. Idag har vi ätit kålsoppa, igår åt vi kokta fläskkotletter med potatismos. Låter kanske inte så gott, men det är det. Kotletterna får koka ganska länge med mycket gul lök, morötter, salt vitp och kryddpepparkorn. Buljongen som jag silade och sparade i kylen fick bli stommen till kålsoppan idag.
    Kram

    SvaraRadera
  22. Ja det här med mat är ett evigt aber, har så dålig fantasi, men vi hjälps åt att klura ut veckomatsedlar, maken, jag och barnen. I dag är det barnens önskekväll, å gissa vad de beställde då?! Risgrynsgröt. Ha ha. Tackar å tar emot, fast själv tar jag en sallad istället då jag ser att min basilika behöver användas upp innan den helt dött... KRAM

    SvaraRadera
  23. Du kan anställa mig som kock! Inte för att jag är kock men bara för att jag tycker det är jätteroligt att laga mat. För det mesta. Min omgivning blev i flottan utbildad hos Marinens Intendenturskola - det märks bara väldigt sällan!!!!
    Köttbullestorlek var en bra variant!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  24. Innan jag blev sjuk för 4 år sedan var det jag som lagade maten. Det var ett intresse så ingen annan fick ta över. Sen tog sambon över och har eftersom byggt upp samma intresse som mig. Gissa att dom dagar som jag är pigg och vill laga mat är stormiga. Nästan så vi slåss om pannorna.
    Du får köpa dig en triss. Man vet aldrig kanske det kan bli en kock du skrapar fram
    Kram

    SvaraRadera
  25. jag tycker heller inte om matlagning, maten ska vara god men det ska liksom inte ta för lång tid att laga till den och det får heller inte vara för krångligt
    kramar

    SvaraRadera
  26. sv: Jag är mäkta imponerad att du la märke till att palmerna inte växer där på sommaren ;-)

    SvaraRadera
  27. Jag är inte heller så intresserad av matlagning .Så ja tack till en kock !
    Kram ♥

    SvaraRadera
  28. Hej! tycker det är roligare att baka ;)) mat nja det blir vad det blir på bordet,vissa dagar jätte engagemang andra mindre ;( definitivt kock!! kram kram Jessica

    SvaraRadera
  29. Min nästa man ska vara kock!:-) Eller åtminstone glad för att laga goda middagar till mig:-) Finns det tror du?
    Här hemma är det nästan uteslutande jag som lagar mat. Försöker få tonåringar och barn delaktiga men det går sådär...lata varelser:-)

    Kramar

    SvaraRadera
  30. Nope,här ställer sig mannen inte vid spisen och det är jag glad för.Hans matlagning är inte i toppklass om man utrycker sig milt.Men däremot så slipper jag ta tråkgörat som diskmaskinen efter maten.

    SvaraRadera
  31. jag skulle med vilja ha en kock + städare+ tvättare hemma hos mej, jag tycker det finns så mycket annat kul man kan ägna sig åt:) kramen

    SvaraRadera
  32. God Afton!
    Nu ligger sammanställningen för real life ute:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/january/sammanstallning-av-real-life-matlagning.html

    Tack så mycket för att du var med och nästa vecka kör vi igen.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  33. Ja att bra sås reder sej sljälv, det gillar jag! =) Jag lagar mer ään gärna maten bara jag slipper allt pill efteråt. Disken är min fasa!
    Kram!

    SvaraRadera
  34. Man skulle ha sig en äkta butler asså!! Ja, som sköter det mesta i hemmet så vi får tid över att ligga på soffan och käka praliner!!;D

    SvaraRadera
  35. På vardagarna när bägge jobbar skulle det sitta fint med en kock då kan man ta ut svängarna själv när man är ledig :-)

    SvaraRadera