fredag 17 maj 2013

Rötter och vingar...

... och oändligt med kärlek.
Viktiga ingredienser i barnuppfostran.
Bilden har jag lånat här
 
Dottern är hemma från rundresan på Irland. Hon och pojkvännen har haft det bra, så det är ju bra. Bra är också att dom är välbehållna och hemma. Det är nog det bästa med hela resan. Tycker jag då...
Sedan är jag stolt. Stolt att jag har fått självständiga barn. Som vågar. Som lever. Som upplever. 
Att resa är att leva lite mera.
 
Dagens kloka…
Det bästa man kan ge sina barn är rötter och vingar

14 kommentarer:

  1. Det är mycket bra att låta barnen upleva egna erfarenheter. Jag skulle tillägga (om jag får) till dagens kloka: "och trygghet" Trygga barn klarar sig bättre. Och att dottern och pojkvännen åkte själva visar ju att dom är trygga med sig och med varandra.
    Morgonkram!

    SvaraRadera
  2. Kloka ord som jag ska försöka ha i åtanke när sonen åker till Brasilien för ett halvår. För helt vänjer man sig inte vid att ha barnen på resande fot. Inte för att man missunnar dem. Nej, nej...

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig till 790%! Dagens curlingföräldrar håller på att skapa en hel generation med handlingsförlamade vuxna.
    Klart man ska lära av sina misstag, framförallt ska man våga göra misstag.
    Sen vore det väl konstigt om man ändå oroar sig för vad de "små" sysslar med.
    Men de vet att man alltid, alltid finns där om det skulle behövas.
    Kram på dig

    SvaraRadera
  4. Å så skönt att dom är hemma igen. Kan tänka mig att dom har haft en fantastisk resa.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Klart de måste få frihet! Och att få göra sina egna misstag. Man lär så länge man lever!
    Kram!

    Sv: Ingen somnade (men Batman kan nog sova var som helst), jag tittade lite på hockeyn med... Spännande ju. :)

    SvaraRadera
  6. Underbart ♥...
    Skön att de är hemma så mammsen kan andas ut lite hihi/Kram Annmi i Hjosolen!

    SvaraRadera
  7. Härligt! Håller verkligen med dig :)

    Vi har kanonväder idag så jag längtar tills dagen är slut så man får åka hem och slänga av sig skorna gå barfota i det gröna gräset ;)

    Önskar dig en härlig helg!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  8. Dagens kloka är definitivt dagens kloka!
    Jag är så stolt över mina döttrar...
    Glad pingst, kram, Monica

    SvaraRadera
  9. Kloka ord!
    Tänkte passa på att önska dig en jättego helg!

    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  10. Stora famnen när de kom hem förstås :)) härliga ord...kram o ha en fin Pinst/ Jessica

    SvaraRadera
  11. Så kul att dom har haft det bra (och självklart också att dom kommit hem ;-) )

    Otroligt klokt klokord!
    :-)

    SvaraRadera
  12. Duktig känner jag att ordet är! och det är du.
    Att ha lyckliga barn som tar för sig är att inse att man lyckats förmedla den del av livet som gör att man vågar lite mer - att vingarna bär!
    Trevlig pingst!
    kram
    Fia

    SvaraRadera
  13. Förstår din känsla blandad med stolthet och glädje över att det gick bra. Ser framför mig när dottern drog i väg till Island för att plocka champinjoner. Gick bra det med
    Ha en fin helg
    Kram

    SvaraRadera
  14. Hej!

    Instämmer med dig! Visst är man stolt över att barnen är självständiga, vågar resa och uppleva saker. Ja, det var ju precis det man ville uppnå, men..... Ibland kan det inte hjälpas att man oroar sig när dom är ute i världen. Yngsta dottern for till Egypten i tre! månader i början av året, bodde på en flodbåt och läste arabiska på universitetet. När vi pratade på skype kunde man nästan ( iallafall i min fantasi) höra hur det sköts på Harimtorget. Gissa om vi var glada när hon kom hem!?
    Såå, jag förstår precis vad du menar.

    Kram Anncathrine

    SvaraRadera