lördag 5 september 2009

Huskurer

Känner mig inte riktigt på topp idag.
Mjuk i kroppen och krasslig i luft rören.
Det här med huskurer tycker jag är ganska intressant.
Det finns ju en uppsjö, säkert både bra och mindre lyckade kurer.
När jag arbetade natt och det huserade magsjuka på avdelningen så svalde jag några hela vitpeppar korn.
Det ska hjälpa mot magsjuka sa min kära kollega.
Det gjorde det inte, kan jag säga.
Varken för henne eller för mig.
När jag var liten och var förkyld så tog Mamma eucalyptus tabletter som fick smälta i varm mjölk.
Det känns bra i en sårig hals så det gör jag fortfarande.
Honung i te är ju en klassiker men det dricker jag varje dag, oavsett om jag är förkyld eller ej.
Sen sägs det ju att honung ska inte blandas i vätska som är varmare än 40 grader.
Då förstörs nämligen honungens nyttiga egenskaper.
Te på ingefära ska ju vara bra eftersom ingefäran är inflammationshämmande och rik på antioxidanter.
Det blir inte så gott men då kan man ju ta i lite honung eller pressa ner lite citron så smakar det genast bättre.
Jag fick tips idag om att skivad vitlök på hårdbrödmacka och varm svartvinbärssaft med honung ska vara bra mot förkylning.
Ett annat tips var ljummen mjölk med honung och citron.
Förkylningsbrus från ICA var ett annat tips och att svälja ett eller två hela rönnbär.
Ja alla tips är bra utom de dåliga.
Och tron kan ju som bekant försätta berg.
Har ni några superduper huskurer som ni tycker funkar?

5 kommentarer:

  1. Prova whiskey. Den nämde du inte. Whiskey är väl den vidrigaste drycken, usch. Jag skulle nog inte pröva den själv.
    Hoppas att du blir bättre snabbt.
    Krya på dig.

    SvaraRadera
  2. Tja, allt det du skrev har jag provat (utom rönnbär!) och tycker att det hjälper...NOT!
    Men jag tror liiiite på c-vitaminbombning eller ett lass goa kakor!! =)
    Krya på sig damen!
    Maud

    SvaraRadera
  3. Jag tror som Maud.
    Massor med kakor,godis och annat sött.
    Krya på dig.
    Kram.

    SvaraRadera
  4. Lös upp mycket salt i vatten och gurgla i det flera ggr om dagen så fort man får den första symtom på halsont, det fungerar.

    SvaraRadera
  5. Jag kan bara hålla med Mona; ta en regäl Whisky. Det botar inte men basillerna blir SÅ mycket gladare...
    (DS. Tack för vidarebefodringen...DS)
    Krya-på-dej-kramar
    Susanne P

    SvaraRadera