onsdag 7 juli 2010

O - ord

Undra om Ogräs är typiskt norrländskt?
Vi har ju en massa O-ord
jag har oätit
jag har ovaknat
jag har ofarit
jag har oklädd på mig
jag har ovarit på toaletten
jag har ostädat
jag har okommit fram
jag har osett filmen
jag har osovit

Fast ord och uttryck lånas ju mellan olika språk och dialekter. Så jag tror nog att Ogräs finns även i resten av vårt avlånga land. Kanske nån gång lånat, och nu jäkligt svårt att lämna tillbaka bli av med.
Varför kom jag och tänka på detta nu då?? Jo, rabatten har fått sig en omgång. Igen!!
Och då tänkte jag att det är en himla tur att det blir fint när man rensar Ogräs. Annars skulle det nog bli Ogjort…

14 kommentarer:

  1. Ovanligt många bra ord som inte får bli oanvända ;-)

    SvaraRadera
  2. Haha, säger man så? På riktigt?? Du, dikten var jättefin, det är ju så kärlek är!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  3. God förmiddag!! Då vart det inget ogjort igår,,, ha,ha. Härligt med stunder när man är samlade allihop å gör nåt trevlig, man får liksom passa på. Ha en underbar varm härlig onsdag. Kram Madde

    SvaraRadera
  4. Vill önska dig en trevlig dag i solen. :) Kram på dig

    SvaraRadera
  5. Bra jobbat med rabatten bruden, jag har också några som behöver sig en omgång.
    Men nu är Line hos mig, så jag är mycket hellre med henne:)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag har det ogjort.
    Orensat alltså.
    Men det får väl dom som är hemma göra...eller hur? ;)
    En annan jobbar ju än.
    Men NU är det nära min semester :)
    Ha det bäst!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Jag njuter i fulla drag i min hörna......
    Dessa o-ord är riktigt skojsiga tycker jag.
    Kram på dig

    SvaraRadera
  8. Ovanligt många o-ord ni har... Säger ni verkligen o till så mycket?
    Duktig att ta dig an ogräset, vill du så kan du få plocka lite här hemma med!

    SvaraRadera
  9. De där o-orden har jag skrattat åt många gånger, men är väl tämligen van för nu hör jag de aldrig;))

    Men ett av orden används ofta här hemma och det är O-gräs;))
    kramizzzzz

    SvaraRadera
  10. Ogenerat säger jag: Otroligt, Otroligt Ojust att ta era ord! *ler*

    SvaraRadera
  11. Hehe vi här i Gävle trycker in l och ö lite här och var, inte i text men i tal!
    Vi klöpp håret, vi tröck på knappen m.m. :-)
    Jag som bott i Gbg 8 år och flyttat hem igen hör detta mer nu än förr, gräsligt till 1000!
    Krma Carina

    SvaraRadera
  12. Hihihi...toka där! Vilka funderingar! =)
    Kramiz

    SvaraRadera
  13. Skratt.. O-erhört intressant med ord. Jag älskar att leka med dem. / Boppan

    SvaraRadera