lördag 26 oktober 2013

Skuleberget

Carl von Linné beskrev sina upplevelser vid Skuleberget under sin lappländska resa år 1732.
Igår fick vår vän från Skåne uppleva berget då vi gick upp till Kungsgrottan.
Här på väg upp.
Grottan påstås ha varit tillhåll för Skulerövarna som faktiskt har funnits i trakten. Grottan har förmodligen urholkats av is och vatten när urtidshavets bränningar slog mot bergssidan.
400 meter upp *pust* och framme vid grottan...
... och den vidunderliga utsikten
Efter det blev det en underbart god...
...OCH trevlig middag hos Susanne
 
Dagens kloka…
För varje berg du bestiger se inte bara vad som ligger framför dig, titta ner och se vad du redan har åstadkommit

18 kommentarer:

  1. GOD MORGON (?)
    Sicka hiskeliga äventyr ni utsätter vår landsman för!
    Rövarkulor, höga höjder och vidunderliga utsikter är inte vardagsmat för en österlenbo.
    Men jag vet att ni är rädda om henne!
    Puss o kram från södern!

    SvaraRadera
  2. Jösses... Calpeklippan är bara 332 meter. Jag HATAR att förlora! ;-)

    Fast hur långt ner i landet sträcker sig egentligen Lappland?
    :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det tänkte jag också. Han hade nog kommit lite på villovägar den där Linné :)

      Radera
  3. Vilken utsikt!
    Fantastiskt! ojoj så duktiga ni är!

    Trevlig helg
    Kramar Anncathrine

    SvaraRadera
  4. Hittade ni några rövare då? ;)
    Maten ser supergod ut! Jag tackar för alla femtioelva bilder på den från igår. Hehehe!
    Puss o kram!

    SvaraRadera
  5. Tur att jag inte var med på den guidningen.... Med min höjdskräck! Men jag förstår att det måste kännas fint att kunna stå där och ha den utsikten!
    (Finns det en bilväg ner på baksidan? För i så fall...)
    Ha det fortsatt kul, kram, Monica

    SvaraRadera
  6. Tack för en underbar dag och kväll! ♥
    Hoppas att ni får en fin dag tillsammans i stugan!

    Kram och vi ses!

    SvaraRadera
  7. ~ Underbart ~
    /Kram ♥

    SvaraRadera
  8. Vilken dag och vilken kväll vi hade.
    Roligt...som alltid då vi är med varandra :)
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Häftigt att veta historien om platser man besöker..här ute vid kustbandet finns historierna om pirater som sanktionerade av staten utförde piratdåd runt omkring...jo..kul att veta om..spännande.

    Ha så gott nu :)

    SvaraRadera
  10. Tack för din hälsning:)
    Allt är bara bra med mig, och jag ser att även du har det riktigt bra. jag är inne hos er alla och "tjuvläser" ganska ofta, så jag visste att Afrodite skulle besöka er;). Det är skönt att ni har varandra=D
    Kram på dig och hälsa de 3 andra;))

    SvaraRadera
  11. så spännande vad jag förstår!
    Ha en fortsatt jättefin kväll nu!
    Kram

    SvaraRadera
  12. kikar in och önskar dig en trevlig helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  13. Vilken tur att jag jobbade! ;)
    vilken trevlig kväll vi hade, igen men min morgon och dag blev desto värre...

    Kram

    SvaraRadera
  14. Så kul att få se hur det såg ut! Rövarna från Skuleskogen finns ju en bok som heter...

    SvaraRadera
  15. Vilken utsikt och vilken mat!!
    Snacka om att ha det bra ;P
    kram
    Fia

    SvaraRadera
  16. Dit måste jag! Älskar höjder, härligt när mjölksyran i benen ger sig tillkänna :-)

    Den där Carl han har varit lite över allt och gästat.

    Önskar dig en God Natt!

    Kram

    SvaraRadera