måndag 13 december 2010

Lucka nr.13

Jag vill veta vad du inte kan (vill) vara utan på julbordet?
Inget julbord utan julskinka förstås, och Blana brukar jag göra, sedan ser jag gärna en form med min mammas fatost där också.

"Blana är en blandning av vispad grädde och messmör som brukar finnas på de ångermanländska julborden.
Fatost är en norrländsk specialitet, vanlig på nordsvenska julbord. Receptet varierar, men innehåller alltid mjölk, ostlöpe, socker och ägg. Sirap, vetemjöl, kanel och kardemumma kan också förekomma i receptet"
Wikipedia

12 kommentarer:

  1. Blana åt jag för första gången i somras, hur gott som helst!
    Gravad lax måste alltid finnas på mitt julbord.
    Kram♥

    SvaraRadera
  2. Blana? Aldrig hört.

    Vi har alltid kalkon med tillbehör. :)

    SvaraRadera
  3. Tänk så mycket underligt vi stoppar i oss här uppe..=)

    SvaraRadera
  4. Kommer vi från samma land;)Blana och fatost har jag aldrig hört talas om.
    Julskinkan förståss, jansson och sill är ett måste för mig!Kram

    SvaraRadera
  5. Sillen är ett måste, liksom janson och en form av strömmingslåda.
    Svar: luciatåget var en blandning av årskurs 6-9 och dessutom skolans kör, så lite finess borde det varit!!!

    SvaraRadera
  6. Blana har jag aldrig hört talas om, man lär sig något nytt varje dag. Messmör är inte min grej, men det kan man kanske lära sig att äta.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Skinkan är ju ett måste, o blana har jag lärt mig tycka om, så det ska finnas med på julbordet i år;))
    kramizzzz

    SvaraRadera
  8. Alltså ... Blana?, jag är riktigt "gammal" ångermanlänning ... Hur elaka är mina föräldrar som har undanhållit mig detta??? VA? Måste prova ... jajamen!

    SvaraRadera
  9. Blana och fatost??? Det märks att vi bor i ett avlångt land! Men visst skulle jag vilja prova...
    De tre saker jag inte skulle vilja vara utan till jul är.:
    1) Löksill och ägghalvor
    2) Farmors leverpastej med heminlagda rödbetor
    3) Rimmad, rökt julskinka med hemgjord Colmans senap
    Och allt det kommer jag att få på julafton...
    Plus en massa annat.
    Vi har det bra i Sverige!
    Men vårt fadderbarn i Zambia får i alla fall en extraslant...
    Kramar, Monica

    SvaraRadera
  10. Oj, där var något som jag aldrig hörttalas om Blana.... Receptet lät intressant men namnet får de arbeta lite på. ;)

    SvaraRadera
  11. Har aldrig hört talas om de julrätterna:-) Kul att det kan variera så från norr till söder.
    Här äter vi brunkål, skinka och jansons frestelse. Men det har ni väl i norr också?

    Kramar

    SvaraRadera
  12. Vi kallar dey sötost, men verkar vara det samma å det är ett måste även här till jul!!!! Å tack för att du röstar. Bidraget hittas fortast om man söker på A (adventsgrupp, eller fliken flest röster då det ligger topp 5 :-) Kram snälla du <3

    SvaraRadera