tisdag 2 augusti 2011

Ormskräck

Hugg orm - Effektivare än att slå den?
Ja, i alla fall om du frågar min mamma.
Hon är som jag, livrädd för ormar och när det en dag låg en orm på plattorna nedanför farstukvisten så tog hon saken i egna händer.
(Bara en sån sak!
Jag skulle ha vrålat på min man!)
Med en sån där som har ett långt skaft, ett trekantigt blad som är som en pil på ena sidan och som en kam på andra sidan högg hon ihjäl ormen. Hon högg och högg och högg och högg lite till så ormen var i flera bitar. Sedan vaktade hon den 1 timme, bara för att vara på den säkra sidan.
Det är min mamma det! *stolt*
En död orm är en bra orm om ni frågar oss

Dagens kloka…
Ett föredöme är bättre,
än tusen argument

21 kommentarer:

  1. Frågar du mig, får du samma svar. Helst ska den inte finas alls!
    Har din mamma hämtat sig än? Stackars henne.
    Kram.

    SvaraRadera
  2. När jag var liten hade vi mycket huggormar på somrarna där vi bodde. Min pappa brukade ta dem på en kratta och gå långt in i skogen med dem.
    För några år sedan hade vi en som hade klättrat högt upp i syrenbusken vid våra utemöbler. Det var inte så kul. Våra söner lyckades få ner den och lade den i en hink och släppte den sedan nere vid sjön.
    Jag vill inte gärna gå utan gummistövlar i högt gräs.
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jisses, vilken dramatik! Modiga mamma! =)
    Vet du? Idag har jag oxå SOL! Äntligen! =)
    Kram och godmorgon vännen! ♥

    SvaraRadera
  4. Ha ha.. Vaktade hon den i EN timme?! Trodde hon att den skulle den göra som terminator och suga ihop sina delar igen?? Ha ha.. Vilken underbar mamma du har!!

    SvaraRadera
  5. Jisses vilken hjälte morsa du har!!!

    SvaraRadera
  6. Hmmm... Ni vet att huggormar är fridlysta, va?

    Fast jag gillar inte heller ormar. Särskilt inte när man inte vet om dom är typ dödliga eller ej.
    :-)

    SvaraRadera
  7. Som Ama säger så är ju huggormen fridlyst men ni kan ju hävda att det var i självförsvar! ;)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Ja, när det gäller huggormar så vill vi inte ha dom nära där vi bor, det var bra gjort av din mor och att hon dessutom vaktade den efteråt, man vet aldigt....
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. Vilken modig mamma du har!
    Jag gjorde ungefär så med en stor spindel en gång... men det kanske inte är riktigt lika modigt?
    Brrr, som tur är, har vi inga ormar här, vad jag vet, och det är jag så tacksam för!
    ha en bra dag, kram, Monica

    SvaraRadera
  10. hahaha...jag ser min dotter framför mig...hon gör just lika dant. Fast hon hackar mer i småbitar tills man inte ser om det möjligtvis har varit en orm. Så inte behöver hon vakta inte :-)

    Sol hos mig!

    Kram

    SvaraRadera
  11. Jag hade nog inte vågat döda den, hade nog väntat ut den istället. Haha! Har inte ens hjärta att dela på mördarsniglar. :)

    SvaraRadera
  12. Hm...jag gillar ju ormar :( Och så är dom ju fridlysta... ;)

    SvaraRadera
  13. Sådan mor sådan dotter....nja...nästan i alla fall ;)
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Wow vilken mor du har, undrar stilla om dottern har "fått" lite ev de modet?
    Måste få säga att betong sakerna du gjort är jätte fina. Vad duktig du är, fortsätt med de.
    Sov gott mellan arbetspassen, du vet att jag är en stor beundrare av "nattugglor".
    Ha det gott och var rädd om dig.
    Kram från mig.

    SvaraRadera
  15. Carina, nu är jag äntligen tillbaka i bloggen igen efter min fem veckors långa bloggsemesters om var mer än välbehövlig.

    Tack snälla för de fina orden i min blogg om att du saknade mina inlägg. Jag har självklart saknat dina inlägg också under min frånvaro så nu får jag kika runt här och läsa om allt du har haft för dig under min blogg-semester.

    Måste ju bara säga att du och Marie har verkligen varit duktiga på att gjuta i betong. Sååå otroligt fint ni gjort ! Jag själv har alltid också velat testa, men jag har inte kommit längre än tanken. Kanske nästa sommar... fast det är ju inte försent än... det är ju bara augusti.

    Ha det så fint vännen !

    Kram Kram

    SvaraRadera
  16. Du det var en riktig tuffing till mamma som du har, jag hade ropat på guben eller rättare sagt skrikit eller också hade jag svimmat;))
    kramizzzz

    SvaraRadera
  17. vilken krutmamma du har jag slkulle aldrig vågat slått ihjäl den tycker nog att ett ormlik skulle se äckligt ut!*ryser* men va bra att den är död då slipper ni den mer iallafall;)
    må gott å va roligt det är med dina klokord de är så bra!

    SvaraRadera
  18. Sv: Jag är på sluttampen av min drygvecka nu... 1½ natt kvar. Av 10 dygn har jag jobbat 7 (o dessutom bara en natt ledigt mellan två pass). Suuuger fett. ;)

    SvaraRadera
  19. Ihhhhh, jag hade också vrålat på maken. Det är ju bl.a annat därför man gifter sig. För att slippa ta hand om krälisar och sådant ;)

    SvaraRadera
  20. vilken modig mamma du har, jag skulle aldrig vågat göra någonting själv åt en orm inte
    kramar

    SvaraRadera