onsdag 24 augusti 2011

Skolstart

Idag börjar sonen skolan och i morgon är det dags för dottern. Jag är så glad och tacksam att mina barn trivs i skolan. Det är ju tyvärr inte så för alla. Någonstans är det ett stort misslyckande när vissa barn går till skolan med en oro i magen. Sedan finns det vissa barn som längtar till skolan för att man inte trivs hemma. Skolan blir en tillflyktsort.
Det är nästan ännu värre. För finns inte tryggheten och kärleken i hemmet… var finns den då?...

Dagens kloka…
En kärleksfull atmosfär i ditt hem,
är fundamentet för ditt liv

27 kommentarer:

  1. God morgon kära granne!
    Jag brukar tänka på de sistnämnda barnen som gruvar sig för loven, för då måste de vara hemma. De som tycker att högtider är jobbiga t ex julen, för då dricker pappa och/eller mamma. Stackars, stackars barn!!!

    Sv: tro det eller ej, stegen är köpt på STRÖMSKNALLEN av alla ställen. 499:- och det finns två kvar, skynda och fynda...de öppnar klockan tio;)!

    Kram♥

    SvaraRadera
  2. Skönt att de gillar det!
    Jag hade inget emot skolan, men var klart hellre hemma (precis som idag). Haha!
    God morgon!

    SvaraRadera
  3. Godmorgon!
    Här har dom börjat i förra veckan!
    Ha en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Kloka ord såhär på morgonkvisten!
    Det borde definitivt vara en rättighet för ALLA barn att gå till skolan med glädje OCH att få kärlek & trygghet hemmet.
    Hoppas att vi någon gång får uppleva den dagen...

    SvaraRadera
  5. Så sant! Jag är också tacksam att mina barn trivdes på båda ställena och själv gillade jag också skolan :-)
    Gomorron

    SvaraRadera
  6. Ojojoj..jag kan tänka mig att det finns dom som varken trivs hemma eller på skolan. Stackars barn.
    Tur att våra barn trivs på båda ställena.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Ja de e ett redigt elände om barn inte trivs i skolan o en värre om de inte gör de hemma. Mina ungar trivdes bra i skolan o hemma med "får jag hoppas" (:- men de e ju några år sedan den minste slutade skolan nu. Vipps är de "jätestora" vet du.

    Kramiz Anki

    SvaraRadera
  8. Skolorna startade redan i måndags här hos mig och det har gått jätte bra även om det kan vara en liten omställning med tider och rutiner för oss alla.

    Ja visst är det hemskt att det finns barn som känner sådan oro för att gå till skolan. Och precis som du skriver så är det minst lika illa för de stackars barn som känner sådan hemsk känsla inför lov bara för att då måste dom vara i ett hem som kanske inte är under de bästa förhållanden. Usch så hemskt !

    "Borta bra men hemma bäst" tror jag att mina guldklimpar känner.

    Hoppas skoldagen varit bra för din son idag.

    Kram Kram

    SvaraRadera
  9. Vilket bra inlägg, många har nog en klump i magen å vissa längtar dit av fel anlednign så som du skriver... tänkvärt. Nått vi vuxna måste vara observanta på och läsa av i vår omgivning och sedan VÅGA ingripa! KRAM

    SvaraRadera
  10. Här hade jag en liten dotter som var lite pirrig i morse iför första dagen på högstadet!
    Men det fixar du galant sa jag, du som är så tuff brud :)
    Kramen vännen♥

    SvaraRadera
  11. Du har så rätt. Det finns så många som inte har det bra i skolan eller hemma, eller i värsta fall inte trivs på nåt av ställena.
    Skönt när det INTE är på det viset!

    SvaraRadera
  12. Ja, det måste väl vara en av de största lyckorna när barnen trivs både i hemmet och i skolan.....måste kännas skönt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  13. Kloka ord! Tryggheten i hemmet kan aldrig överskattas!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  14. Tragiskt för de barn som inte finner trygghet någonstans! Hemmet om någonstans borde erbjuda alla det!
    Sv: Ja, men visst visade du mig din drömfångare hemma hos dig...? Jag kännr igen att du berätta de om en Yolanda...=)
    Kram vännen och ha en fortsatt fin onsdag/lillelördag! (Lite sol har även jag idag faktiskt. Men jag sitter ju bara inne på jobb...=/ )

    SvaraRadera
  15. mm, så är det ju, du beskriver det så bra
    kramar

    SvaraRadera
  16. Hemmets trygga bo är en förmån för många men långtifrån alla.
    Kram

    SvaraRadera
  17. usch ja tyvärr är det många som upplever skolan jobbig,skönt när våra barn känner sig trygga där,kloka ord ,kramen

    SvaraRadera
  18. Sv: Trams att sova bort hela dagen! Jag sov tre timmar idag, jättebra va? :)

    SvaraRadera
  19. viktiga tankar om skolan..det är viktigt att trivas för att kunna utvecklas och bli motiverad..

    båda mina vuxna barn har bitvis varit väldigt skoltrötta och det har varit tufft...

    Må så gott fina du <3
    Kramar Maria

    SvaraRadera
  20. Så sant som du skriver.
    Mina barn har viljat gå till skolan och jag hoppas verkligende har det bra där och här hemma förstårs.
    Som förälder är man rädd om man skulle missa att barnen inte mår bra.
    Ha de

    SvaraRadera
  21. Tänk så hemskt vissa barn har det under sin uppväxt!!
    Kram

    SvaraRadera
  22. ....fast idag har nog lunchprommenaden kunnat få vara ogjord.....gick på öronen ordenligt och är ganska blåslagen nu. Hatar mig själv. Men det är väl nu det bara är att bryta ihop och gå vidare.
    HA DET GOTT

    SvaraRadera
  23. Kloka ord o så sanna.

    Kramizzzzz

    SvaraRadera
  24. Kloka ord.Jag satt i dag och tänkte samma sak:vilken tur jag har haft.Aldrig några mobbingsproblem och "inte vill gå till skolan"och då har jag 4 st.Visserligen bara två skolungar kvar.De andra två har fixat jobb direkt efter sina gymnasieutbildningar.
    Nej,det hände inget speciellt i Hollywoodfruar.Förutom att de konstant snackade skit om varandra hela tiden.Sandlådenivå,och ändå så ska de klassas som fina damer.
    Hihi,jag håller också på och läser Håkan Östlundh "Jag ska fånga en ängel"

    SvaraRadera
  25. Att trivas i sin dagliga tillvaro är extremt viktigt för alla. Stora som små...

    Kram

    SvaraRadera
  26. Jag skulle önska att hemmet var det stället där barnen kände sig mest trygga och där kärleken fanns och sen att skolan var ett komplement där man oxå kände sig trygg. Tänk att det inte är så för alla, vilket misslyckande. Tänk alla som bara får den mat som skolan serverar tex, sen ingenting. Hungriga får dom gå och lägga sig, ingen bryr sig. Fy.
    Kram

    SvaraRadera