tisdag 4 oktober 2011

Indiansommar...

... det uttrycket kommer av att de Nordamerikanska indianerna brukade gå på buffeljakt om det var en varm och solig höst. Buffalo kallades min man när han var ung yngre.
 Smeknamnet fick han av sin kompis pappa, då min man med ett luftgevär sköt en buffel sparv från höften
Nu gick inte jag och Mr på buffeljakt, utan vi hade något annat i sikte när vi gick på promenad igår .
Go'fika hos vännerna D&C. Fikat var gott liksom vädret.
Brittsommar kan man också säga om höstvädret nu. Det kommer efter ... Britt som går på buffeljakt.    
Eller nåt ... typ...
På kvällen kom vännerna J&M.
Kommer det någon idag så bjuder jag på kanelbullar.
Det är ju kanelbullensdag!

Dagens kloka…
Tro inte allt du hör,
säg inte allt du vet

31 kommentarer:

  1. Underbara bilder så här på tidig tisdags"morgon"/natt;)) lite Buffalo-historia var trevligt o sen att det var kanelbullens dag idag, här ska bjudas guben på bullar;))
    kramizzzzz

    SvaraRadera
  2. Åh, jag VILL komma på go'fika, men jag tror inte jag hinner! =/ Och jag hade gärna varit med på go'fika igår oxå, hos D&C, men det missade jag oxå! Vi har ju massor att ta igen! =)
    Kram och godmorgon vännen!

    SvaraRadera
  3. Kul och defintivt ett ovanligt smeknamn! Inte släkt med Carolas f.d Runar ;-)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Fantastiska bilder i ett fantastiskt väder.
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Jag ska faktiskt baka just kanelbullar idag till födelsedagsbarnet, så han och storebror ska få äta;)
    God morgon förresten!
    Kram♥

    SvaraRadera
  6. Sköt han den stackars pippin? Fyyyy! Och denne man gifte du dig med. Fyyyy!
    Du får ett god morgon av mig, men bara ett litet. Fyyyy

    SvaraRadera
  7. Sv: okej, Batman dödade nio myggor här hemma igår. Men en söt liten sparv... fyyyy.

    SvaraRadera
  8. Ops, jag har inte bakat några bullar! Men jag byter gardiner i stället :)
    Kramen vännen♥

    SvaraRadera
  9. Det har varit ett härligt vädret men idag är det inte lika trevligt. Nu skulle det minsann sitta gott med en nybakad kanelbulle och ett glas O'boy.
    Sv. Ja...kan det vara 200gr i en sån burk. Jag tror nog det kan stämma. Du ser ju lite hur mycket "klet" som behövs för att fyllningen ska "kladda ihop sig lite så där lagomt...
    Kram

    SvaraRadera
  10. Tack för din hälsning inne hos mig! Ja nu är jag pigg igen, så jag kanske skulle kvista över på en fika :-)
    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  11. Vilka superhärliga bilder du bjuder på å jag gillade anekdoten om din sparvskjutande make ;-D KRAM

    SvaraRadera
  12. Vilken fantastisk dag du hade!
    :-)

    SvaraRadera
  13. Kanelbullens dag firar jag med att INTE äta någon ;)

    SvaraRadera
  14. Vilken dag ni hade igår! Vi har oxå haft kanonväder men idag så blåser det så hatten skulle ha blåst av om jag hade någon ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  15. Ha ha, buffel jakt...Du är rolig du!

    Härliga bilder och vi hoppas att denna indianska britts sommar fortsätter läääänge!

    Kramkram

    SvaraRadera
  16. jag tror också att Britt går på buffeljakt i de svenska urskogarna :D
    otroligt vackra bilder
    kramar

    SvaraRadera
  17. Kanelbullens dag? ... jag som trodde det var årets städdag ;-)... springer ut och handlar jäst :-)
    Svar: Det går lika bra att oduga som att duga :-)

    SvaraRadera
  18. Hade jag bara vetat att du skulle bjuda på go´fika idag med kanelbullar... så hade jag självklart hopppat in i bilen tidigt i morse när min man styrde sin bil mot dina trakter.

    Nu blev det inte så tyvärr... så du och dina nära och kära får njuta av kanelbullarna utan mig.

    Kram Kram

    SvaraRadera
  19. Sv: Haha, du spär verkligen på alla fördomar man har om norrlänningar... skjutgalna rackare! Visst har jag ungdomssynder, råkade cykla över en daggmask en gång när jag gick på lågstadiet. Men att skjuta grejer... näää, jag känner inte ens någon som äger ett vapen -inte ens ett luftgevär!

    SvaraRadera
  20. Hej!! Åh, vad jag ser fram emot ditt paket!! Ska vara snabb på brevlådan de närmsta dagarna:)) Ja vilken tur man kan ha ibland!!

    Hoppas din dag varit bra!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  21. Carina och Buffalo, det låter gulligt, tycker jag.
    Och jag som gick omkring och tänkte att kanske man skulle baka bullar och så är det kanelbullens dag!!! Visste jag inte.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  22. mums tackar ja till en bulle fast jag har redan käkat en idag, infon om indiansommarn var intressant, jag har alltid sagt Brittsommar men det ska visst vara varmt då på ett speciellt datum ,hos mej har vi ingen indiansommar bara storm å grått:( kram

    SvaraRadera
  23. Jag undrar HUR många svenskar som äter bullar idag ;)

    SvaraRadera
  24. Fina bilder och en fin liten berättelse .
    Kram ♥

    SvaraRadera
  25. Brittsommar, turksommar, skitsamma - varmt och skönt är det !

    SvaraRadera
  26. Vilket coolt smeknamn=D
    Fina bilder!
    Attans att jag inte hade vägarna förbi;)
    Kram

    SvaraRadera
  27. Hej, jag är här ... var är bullarna? :)

    SvaraRadera
  28. Visst är det en härlig årstid!! Älskar hösten. Färgerna. Naturens skiftningar. Får mig att känna mig levande liksom!

    Hoppas du fått en kanelbulle i dag!!

    Kramar

    SvaraRadera
  29. Det är mycket finare ute än inne. Ja...hos oss i alla fall ;)
    Tack för att ni kom på en fika.
    Kram!

    SvaraRadera
  30. Underbara bilder!
    Underbara höst!

    SvaraRadera