torsdag 11 augusti 2011

Plattor del 2

Det var en gång en gång.
En trädgårdsgång med tråkiga plattor med ogräs emellan.
Abra kadabra och ogräset, plattorna och rabatten var ett minne blott...
... sim sala bim så var underarbetet=tråkgörat gjort...
allt för att försvåra för ogräsets framfart...
Och tjoff!! Så var det klart! Nästan...
Här är plattorna lite blöta efter regnet och...
 blommor och blader lite konstgjorda.
Kan man inte tro va?
Nu ska jag inte ha prickiga krukor där utan...
Konstrotting, zink eller vad? Och vilka blommor stoppar jag
i rabatten och krukorna till våren?
Ja, vad tycker ni? Förslag tages tacksamt emot.
Bästa förslag vinner en resa till Turkiet.
Skoja bara...
men förslag får ni gärna lämna ändå...

40 kommentarer:

  1. Tjusigt!

    Jag är ju inte så förtjust i att få skit under naglarna och rensa rabatter allt för ofta. Så jag satsar alltid på långlivade lättskötta plantor.
    Mixa gröna växter tycker jag är snyggt! (palm, elefantgräs osv) cypresser och sådant är ju fint året runt!

    Kram/Fina frun

    SvaraRadera
  2. Jag är lite dålig på det där med blommor!! Men mixa säger jag också det är snyggt. Samt stora krukor! :-)
    Lycka till, gången blev ju finfin!

    SvaraRadera
  3. wow så fint det blev!!! Här är det bara lite plattor som ska läggas framför boden och så i ett hörn där jag tänker ställa ett gammalt bord med vaxduk sommartid. Har sett dit otroligt fina planteringsbord i impregnerat virke, stabilt, snyggt å bra, men här blir det en "budget å lat variant" ;-) KRAM

    SvaraRadera
  4. Så fint det blev, så väldigt ordningssamt och bra ut. Kommer att bli ännu finare när byttor och rabatter är planterade med växter som du tycker om!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Vilken skillnad! Det där gjorde ni bra. Vad du än väljer att sätta för blommor, kommer det att bli såå fint.
    Ha en fin dag!
    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  6. Snyggt! Vilken skillnad det blev. Ser välkomnande ut och ännu mer inbjudande kommer det att bli med lite växter.
    Vilka växter får du fråga dem som har koll. Jag kanske skulle fråga om förslag på någon plantskola. De brukar oftast vara kunniga och ha bra idéer.
    Lycka till med att "piffa!"
    Kram.

    SvaraRadera
  7. Oj, vilken skillnad, vad snyggt det blev! Jag har i år satt små rosenbuskar i krukor, ursnyggt och, tror jag, lite annorlunda. Eller har jag fel? Kanske är HUR vanligt som helst ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Jeg kom lige forbi din blog.
    Hvor har du fået det lavet smuk.
    Tak for kigget.

    SvaraRadera
  9. Snyggt!

    Lavendel. Klart du ska ha lavendel där!

    :-)

    SvaraRadera
  10. Snyggt blev dä =D
    Blomster är inget jag vet nå´t om eftersom våra krukor inte ens existerar, skratt.
    Men en sådan där fotomanipulation kanske vore ett bra sätt för mig att pimpa trädgården på =D Tack för tipset, hihihi.
    Jag hoppas du får en fin dag.
    Kram Milla

    SvaraRadera
  11. Hej vännen!
    Såååå snyggt! Ni får gärna komma hem till mig och lägga om plattorna, hihi! =)
    Själv älskar jag lavendel, har det i zinkkrukor tillsammans med silverfall (heter det så???), lila och grått är fint tillsammans.

    Nä, fy vad jag blev besviken ang Turkietresan, ett skämt, alltså?! ;)

    kram kram ♥

    SvaraRadera
  12. Va, ingen turkietresa? Näää, då lämnar jag inga proffstips.
    Snyggt med plattorna! Dock tror jag att ogräset kommer hitta även dit efter ett tag...

    SvaraRadera
  13. Så snyggt det blev med de nya plattorna. Hoppas ogräset ska hålla sig borta länge länge.

    Kram

    SvaraRadera
  14. Mycket snyggt =) Vilken skillnad!

    SvaraRadera
  15. Superfint och smart att inte ha rabatter som kräver en massa dyngjobb - i mina ögon . haha
    vad gör ni med de andra plattorna ??? Skulle passa bra på min baksida !
    hojta till var ni gör av dom !
    kram monika

    SvaraRadera
  16. Jättefint. Blev helt annorlunda.
    Kram

    SvaraRadera
  17. Wow så fint det blev! Blommor i krukorna.....tänker så det knakar...ngt. enkelt-vackert gräs?
    Må väl kära du och var rädd om Dig!

    SvaraRadera
  18. Så fint det blev.
    Zinkrukor tycker jag är fint eller terrakottakrukor.
    Varför inte en lågväxt Ölandstok i rabatten. De blommar länge.
    Ha de

    SvaraRadera
  19. Vilken skillnad! Speciellt att den där fula (ursäkta...) rabattkanten kom bort!
    Vad du ska ha i krukorna till våren beror ju på om du vill ha sommarblommor eller perenner?
    Men eftersom du har ett rött hus, kunde väl blått och vitt vara snyggt?
    Vi får återkomma till våren...
    Må väl, kära du!
    Kramar, Monica

    SvaraRadera
  20. Göör snyggt!! Kommer säkert vara en helt snöfri gång där i vinter! Ha en trevlig helg! Kram Maria

    SvaraRadera
  21. Så bra det blev, verkligen stor skillnad till det bättre!
    Men växter och jag........

    Du finner nog på råd när det är tid!

    Kramar

    SvaraRadera
  22. det blev supersnyggt :)
    i rabatten kan du ju ha nävor längst fram för de blir inte så höga och blommar tacksamt hela sommaren, sedan finns det ju lite olika bra växter men det beror mycket på vilken höjd du vill ha
    kramar

    SvaraRadera
  23. Det blev jättefint! Lavendel röstar jag också på! Så fin färg och doftar så gott. Jag har det nära verandan och när ytterdörren är öppen kan man känna doften inomhus. Jag "gillar´t"!

    SvaraRadera
  24. men wow va snyggt,
    kolla lite på höstglöd det är en mycket tålig blomma och när den ej blommar har den fina feta blad:)

    SvaraRadera
  25. å nej den heter ju inte höstglöd ,men guu det står still nu vad tusan heter den....
    nu kom jag påt den heter Kärleksört
    http://www.odla.nu/artiklar/ute/perenner/karleksort-0
    den blommar med fina rosaröda blommor jättelänge från augusti å tills frosten kommer..

    SvaraRadera
  26. WOW! Vilken skillnad det blev. Och allt till det bättre!
    Varför inte ta och he dina Änglatrumpeter med en massa blommknoppar, vid ingången! Din lilla skrytmajja där! ;) ;)
    Ps. vad gjorde ni av de gamla plattorna? Jag skulle behöva några till min utökade hundgård.
    Kram vännen!

    SvaraRadera
  27. Till Turkiet vill jag :)

    må så gott fina du <3
    kramar maria

    SvaraRadera
  28. WOW, säger jag bara! Vilken förvandling och vad FINT det blev!!! =) Vilket arbete!
    Tyvärr har jag inga förslag...inte just nu i alla fall. Är helt slut efter att ha släpat runt min vinst i flera dygn (ja, nästan i alla fall)! =)
    Kram på dig och sussa gott! ♥

    SvaraRadera
  29. Åååh, så fint! Nu blir jag avundsjuk.
    Apropå barnbarn, så är det något speciellt. Går inte att beskriva - måste upplevas.
    Kvällskram

    SvaraRadera
  30. Gud så fint!!
    Jag håller på zink:-)

    Kramar!!

    SvaraRadera
  31. Jag har det RÄTTA svaret!! Tänka sig.
    Självklart väljer du zink-krukor.
    Vad du ska ha i dom? Ja, det får du faktiskt bestämma själv. Vita pelargoner, kanske??
    I den lilla halvrundningen utanför farstukvisten röstar jag på LAVENDEL!! Underbart & doftar gott!
    Tänker att du & mannen har ett litet cafébord intill, där ni sitter och njuter med vars ett glas. Tänk dom att insupa lavendeldofterna...en ljummen julikväll...(inte i Skåne alltså!! För här finns minsann inga ljumma sommarvällar så långt ögat kan nå!)

    Kram på dej!

    SvaraRadera
  32. Men himmel vad fint det blev, såååååå snyggt;))

    Jag håller på zink, det är sååå snyggt;))
    kramizzzzzz

    SvaraRadera
  33. Glömde ju att säga att plattläggningen blev SÅ bra! Verkligen ett lyft!

    SvaraRadera
  34. Mycket snygg! Det är nästan så att man vill dra fram en stol för att bara sätta sig att njuta av det fina arbetet.

    Sov gott!

    Kram

    SvaraRadera
  35. Så fint det blv med de fina PLATTONA!!! Jättefint!! Prickiga krukor..ja det vore ju lite originellt.. men du bestämmer dej säkert fö några mycket snygga som passar bar där...
    Önskar dej...er en trevlig helg!!
    Kram från Lasse och mig...

    SvaraRadera