tisdag 24 januari 2012

Real Life - Heminredning och projekt

Är ditt hem "färdigt"?
Om inte, vilket är ditt nästa stora projekt?
Har du en enhetlig stil hemma?
Tycker du om heminredning?
Hur gör man för att få en stil hemma?

Det var frågorna hos Yohanna den här veckan.

Jag tycker det är jättekul med inredning!!
Vi har gjort om mycket här hemma. Fast visst finns det saker jag fortfarande skulle vilja ändra på. Överst på min ”önska-göra-om-lista” står målning av trappan till övervåningen.
Den är av ful-furu med brun nålfiltsmatta.
Blääk om du frågar mig. Helt ok om du frågar Mr.
 Gahh!
Jag skulle vilja måla den vit!
En stil får man ju automatiskt i sitt hem när man fyller det med saker som man gillar. Fast kruxet är ju bara att man ändrar smak ibland och det man gillade då,
kanske man skulle vilja byta ut nu…
Jag som är en "citat och-kloka ord-nörd"
(det hade ni aldrig kunnat gissa va?)
har ett citat av Gandhi på väggen här hemma som jag gillar jättemycket.
Dom orden får bli

Dagens kloka…
Happiness is when,
What you think, what you say & what you do,
are in harmony 

34 kommentarer:

  1. Klokord kan man inte få för mycket av - det svåra är att leva efter dem :-) Trappan skulle bl jättesnygg i vitt :-(
    Svar: NAW, tack finaste Carina

    SvaraRadera
  2. Vi har vitmålat trappan och jag kan ju säga som så att den behöver dammasugas varhe dag...;) kramis

    SvaraRadera
  3. Vår trappa står på listan över vad som ska göras. Då kommer den att bli vit. Ingen nålfilt på men väldigt sliten... Till och med Husse tycker det!


    Kram och god morgon!

    SvaraRadera
  4. Dessa ful-furu trappor, hos oss finns också en! Men sen vi gjorde om hallen så stör jag mig faktiskt inte lika mycket på den, tur det tycker nog J;)
    Kram♥

    SvaraRadera
  5. Visst är det roligt med heminredning :)

    Ha en fin tisdag !
    Kramar

    SvaraRadera
  6. Uj, här blir vi nog aldrig färdigrenoverade men lika glad (hrm) är jag för det men gladast är nog räven(maken). Tra la lalala la...
    God morgon!

    SvaraRadera
  7. Furu är verkligen fult så jag står på din sida i denna strid!
    Sen är det klart att man får ändra smak, det har jag gjort tre-fyra gånger sen jag flyttade hemifrån (11 år sen).

    SvaraRadera
  8. Hm..inte lätt det där när man inte är överens i hemmet när det gäller inredningsstil. Vi kvinnor brukar ha bättre smak:-) Eller hur?

    Gillar dina ordspråk:-)

    Kramar

    SvaraRadera
  9. Om jag vore du skulle jag måla trappan i vitt. Kanske bryta färgen i lite grått. Pärlgrå är en fin färg.
    Lycka till!

    Älskar dina "Dagens kloka."

    SvaraRadera
  10. Här får du ännu en röst på vit trapp. Nu borde väl Mr snart bli övertygad?
    :-)

    SvaraRadera
  11. Jag är väl inte världens bästa stylist men jag gillar att plocka runt och förändra. I första hand blir det dekorationsfärgerna. När jag byter så plockar jag ner färgen jag använt i en låda och märker med tex lila. Allt kommer ju tillbaks med jämna mellanrum så man har alltid nytta av dom om man sparar. I vårt förra radhus såg det ut precis som det gör hos dig med trappen. Kan nästa tro att det är samma kvarter. Vi målade trädelarna vita, skrapade bort heltäckningsmattan och skar ut och lade vanlig matta. Ett jätte lyft som jag kan rekommendera.
    Lite kul är det att hålla på men jag har dålig uthållighet så sambon måste vara backup. Jag kan tyvärr ge upp mitt i.
    Sköt om dig
    Kram

    SvaraRadera
  12. Jag kan riktigt se det framför mig, din trappa i vitt. Du får helt enkelt övertala maken och när arbetet är klart så kommer han vara lika nöjd som du :-)

    Kram

    SvaraRadera
  13. Stil, ja, nej, jag har nog ingen, jag har nog gjort som du skriver, plockat in saker som jag tycker om och det har varit ganska så samma över åren. Så det är som det är. Någon möbel, som soffa, har fått bytas ut pga kollaps, men annars så är det same same same.....fast just i det här huset har jag inte lika mycket gardiner som förut för fönstren blev så fina när vi byggde nytt hus.....
    Var rädda om nålfiltsmattan (!!!) för jag har läst att heltäckande är på gång igen (fast nålfilt vet jag inte....)....
    Agneta kram

    SvaraRadera
  14. Jättekul att du är med och det verkar som att du blivit överöst med röster för den vita tappen ;)

    Återkommer med sammanställningen i morgon.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  15. Härligt citat;))

    Visst är det så, det man gillar ena dagen gillar man inte den andra;)

    Vi har också en trappa som jag skulle vilja måla om, väggarna blev ommålade o det tillkom även panel, men inte sjuttsingen blev trappan ommålad, men det är som jag säger, ett hus ska aldrig bli färdigt;)
    Kramizzzzz

    SvaraRadera
  16. S: Men mumber lät som ett väldigt trevligt ord!

    SvaraRadera
  17. Åå majj gadd, den där trappan hade jag målat på studs!
    Det är ju ett litet projekt, men oj - så mycket det gör! Och så fräscht med vit trappa! Eller ljusgrå...
    Vi har vit trappa och det är UNDERBART när man har en svarthårig unge som fäller tonvis med hår...där ligger alltid hår i trappan och det ser såå fräscht ut...hmm.
    Ändå skulle jag inte vilja va utan min vita trappa.

    Lycka till - att övertala Mister.
    (Annars är jag rätt övertygad om att du tar saken i egna händer!) ;o)

    Kram!

    SvaraRadera
  18. jag gillar också att fixa härhemma, senaste projektet var målning av trapphallen och övervåningen och nytt golv däruppe
    kramar

    SvaraRadera
  19. Trappan kommer bli riktigt fin om ni målar bort furun!

    Jag gillar när man kan göra förändringar med små medel. Älskar mina sprayburkar i svart- och vit färg som används väldigt flitigt här hemma, på allt möjligt (köpta i Ullared, så klart;)!

    Dina citat är kanon! Vilket stort lager du måste ha! Ha det så bra! Kram Maria

    SvaraRadera
  20. Du är "härlig"....nu ska jag kontra ditt citat: Ditt hem har du i ditt hjärta.
    Kram kram och Var rädd om Dig!

    SvaraRadera
  21. Tycker absolut du ska laga räksoppan! Den är jättegod!!

    Roligt med lite lagom stora hemmaprojekt tycker jag!

    kraam!

    SvaraRadera
  22. Ja trappan skulle nog göra sej i vitt.....och nålfilt låter lite läskigt! =) Vi gjorde om vår trapp för ett par år sen och den var hemsk innan. Nån grå linoleumhistoria i den. Nu är den klädd i laminatskivor istället i trä. Mycket snyggare!
    Må så jättegott!
    Kram Kram!

    SvaraRadera
  23. Åh gud finns det fler än vår trapp...Trodde de var utrotade ur ekosystemet...

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  24. Vårat hem är också en "furudröm" från -70 talet . Det värsta är att vi har bott här sen - 81 och det finns ännu en massa fulfuru kvar . Så jag undrar om det någonsin blir färdigt ?
    Kram ♥

    SvaraRadera
  25. Åhh majj gadd! =) Du kommer att svimma till sommaren då du ser både mina trappor, mina innerdörrar och min ovanvåning!!! För, oavsett HUR omodernt det än anses vara/är med ful-furu, så ÄR mitt hem alldeles fullt av det. OCH jag älskar det! :D
    Har massor med projekt, men varken tid, pengar eller lust att komma till skott. Utomhus är nog nästa dock. Byta all sten. = Dyrt!
    Kram vännen! ♥

    SvaraRadera
  26. Sv: Nej, jag jobbar inte in för resan utan detta är mitt vanliga schema plus att jag ska in på demensutbildning vid tre tillfällen -på lediga dagar (de tre lediga dagar jag har när jag är inne i min jobbperiod).

    SvaraRadera
  27. Heminredning är nånting jag skall ägna mig åt när barn och djur är utflugna.Jag skulle gärna vilja ha sånna fluffiga härliga kuddar i soffan,men mitt förstånd säger att våran hanhund(golden som ska bära omkring allt)skulle bli lyckligare än jag.Äggslasfärgarde tygsoffor skulle inte heller vara fel(dream on).
    Nä,som sagt....när barn och djur är utflugna.....

    SvaraRadera
  28. Har vi en stil hemma?
    Antagligen, fast jag inte ser den...
    Det blir som det blir, man ändrar och målar om och fixar.
    Nästa projekt är att måla om i hallen - det behövs!
    Måla gärna trappan vit, men lägg något icke-halt på trappstegen, en målad trappa är jättehal!
    Lycka till med övertalningen av Mr!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  29. God Afton!
    Nu är veckans sammanställning av Real Life färdig:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/january/sammanstallning-av-real-life-heminredning.html

    Tack så jättemycket för att du var med och berättade.
    Nästa vecka kör vi igen.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  30. Ja det blir snyggt om du målar trappan vit! Jag har en sådan där trappa hemma också, funderar på att göra något åt den också... :-)

    SvaraRadera
  31. Hittade hit från Yohanna. Fin blogg du har!

    Jag förstår dig med trappan- den hade blivit magiskt fin i vitt. Du får göra som jag gjorde...http://vuxenmamman.wordpress.com/2011/10/14/kreativa-och-envisa-vuxenmamman/ Jag var tvungen för skulle jag väntat ut min man så skulle jag få vänta hur länge som helst.

    KRAM till dig.

    SvaraRadera
  32. Det var nästan som att se "våran" trapp ;) (nästan lika dan tapet hade vi på väggen)...jag tjatade nästan sönder min man att vi skulle måla den vit, men han sa hela tiden att det var för stort projekt.

    SvaraRadera
  33. Har samma dröm om vår furutrappa ner till gillestugan (som ska bli bio/bibliotek). Men det är lååååångt dit....

    SvaraRadera