onsdag 23 december 2009

Julbröd

På julaftonsmorgon brukar jag baka kryddiga julbröd.
Enkla bröd som kräver minimal förberedelse men som sprider juldoft i hela huset.
Men efter önskemål från barnen så tjuvstartade jag och bakade igår.
Men kan någon förklara varför dom blir sååå fula? Varför ”spricker” dom?
Så blir det ofta när jag bakar sockerkaka också. Sprickor!!
Äh! Fast bättre god och ful än snygg och äcklig :)
Fast vet någon svaret vad är det för fel som är trasigt när dom ser ut som dom gör så mottages detta tacksamt!!

5 dl rågmjöl
7½ dl vetemjöl special
3 dl ljus sirap
1 dl strösocker
1 tsk malen kryddnejlika
1 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära
1½ tsk bikarbonat
2 msk apelsinmarmelad
2 dl mjölk eller solhavre om man vill ha mjölkfritt
(jag brukar ta lite russin i också)
Blanda alla ingredienser väl och fördela smeten i 2 st. smorda formar.
Grädda i nedre delen av ugnen, 200 grader, i ca: 50 min.

7 kommentarer:

  1. Godmorgon!
    ha en fin dag, vet ej varför de spricker, bakar så sällan /kram

    SvaraRadera
  2. Huvudsaken är ju att dom är goda :-)
    Själv bakar jag inte alls för bakverken brukar bli både fula och äckliga ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Lät gott det där!Är bara inne o önskar dig en riktigt GOD JUL!Kram

    SvaraRadera
  4. Skämtar du?
    Baka på julaftons morgon!!!
    I år gjorde du det klokt att baka dom innan :)
    Tack för ett gott fika och gott sällskap.
    Love You!

    SvaraRadera
  5. Hoppas du får en sådan där härlig dagen före känsla idag. bröden ser jättegoda ut. Vad gör det att dom spricker lite, har sett spruckna bröd på de finaste bagerier. // kram på dig från Tomtemor.

    SvaraRadera
  6. Jag vet, jag vet... det kan bero på att det har jäst för lite eller att ugnsvärmen var för hög eller att man haft i för mycket mjöl...?!
    Whatever liksom, bara det är gott!

    Vill önska er en riktigt God Jul!

    SvaraRadera
  7. Tack för det! De ska jag minsann prova på att baka i mellandagarna!!

    SvaraRadera