lördag 24 september 2011

Lingonkaka

Igår åt vi surströmming. Barnen var inte hemma och det var väl tur för dom, för dom avskyr doften. Uppfostran av barnen har inte riktigt lyckats, vad gäller att uppskatta surströmming.
Nåja, för övrigt är dom ganska väl ”vaggad”
Till efterrätt bjöd jag på lingonkaka. Fast just igår var lingonen utbytt till röda vinbär. Det gick bra det med.
Här är receptet om ni vill baka.
Själv ska jag äntligen kika runt hos er.
So here I come!
Ha en go’ lördag!
(Pst! Ni är väl med i min utlottning )

Lingonkaka

150 g smör eller margarin
1½ dl socker
1 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Rör smör och socker.
Tillsätt övriga ingredienser.
Fördela degen i en form med avtagbar kant.
Grädda 175 g i 30 min.
Ta ut formen och lägg på 3 dl lingon.
Strö 3-4 msk strösocker över bären.
Grädda ytterligare 15 min.

Servera med vispad grädde eller vaniljvisp.

Dagens kloka…
En demokrati kan inte existera utan bestämda regler.
Frihet betyder inte att man får köra på fel sida av gatan.
Indira Gandhi

19 kommentarer:

  1. Då kan jag berätta att mina föräldrar har misslyckats med mig också! Urk vad äckligt men kakan lät god. Ha en fin lördag.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Kul att få nya recept som man kan prova.....nå'n gång.....kanske;)!
    Ha det bäst/kram♥

    SvaraRadera
  3. Ameh, bah...receptet på surströmmingen då?

    Nej, nej, nej jag skojade bara, jag lövar =))
    Men lingonkakan låter god.
    Tack för receptet.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Bakning och jag drar ju inte jämnt. Men du får gärna skicka en bit :-)

    SvaraRadera
  5. Mina kottar är också taskigt vaggade när det gäller surströmming, men de har ju skånsk blod i ådrorna så de är liiiite förlåtna.
    Svar: Min dator har fått hösnuva mitt i hösten och beter sig (o)lustigt ... :-(

    SvaraRadera
  6. Kommer inte in i vårt hus! Surströmmingen alltså...

    Trevlig lördag!

    SvaraRadera
  7. Lingonkaka, har aldrig ätit. Tack för receptet. Tänker prova med vinbär faktiskt. Har en del i frysen.

    Ha en go helg! Kram

    SvaraRadera
  8. surströmming är ingenting för mig heller :)
    en fin helg till dig - kramar

    SvaraRadera
  9. Dagens kloka är väldigt klok! ;)

    SvaraRadera
  10. Ordet "doft" och "surströmming" ska inte finnas i samma mening... Hrm, ja såvidare inte det står "det doftar inte speciellt gott i närheten av surströmming". ;)

    SvaraRadera
  11. Kakan var OOOTROLIGT god:) Tack för igår!

    SvaraRadera
  12. Hjälp mig göra reklam för min webshop genom att lägga denna länk på din sida.
    När du gör detta får du en rabattkod av mig i shopen och
    du deltar i ett lotteri om 2 valfria gratis plagg i shopen. Dragning fredag 14/10.
    Rock on!

    http://thebull.spreadshirt.se/

    SvaraRadera
  13. Bara att erkänna, jag har aldrig provat surströmming och har en bestämd känsla av att jag inte kommer att göra det heller... =0)
    Tack för receptet!
    Kram!

    SvaraRadera
  14. jag hade nog inte heller gillat det så värst haha =).
    Men jag hoppas på att du får en bra dag... vi hade fisk med, fast normal stor hel firre =). kram

    SvaraRadera
  15. Surströmming har jag aldrig ätit. Men i år ska jag banne mig göra det!!

    SvaraRadera
  16. hej hopp! har saknat dej några dagar så nu måste jag läsa ikapp. mums va gott det lät,kramen

    SvaraRadera
  17. Surströmming, mmmmmmmm, våra barn älskar denna delikatess, däremot barnbarnen.....där gårdet inte hem....ännu;)))
    kramizzzzz

    psst. vilket härligt recept, det norpar jag;)

    SvaraRadera
  18. Att barnen inte gillar surströmming, tycker jag tyder på mycket god uppfostran! Där har ni lyckats...
    Lingonkakan däremot, hade det varit en grov miss att inte tycka om!
    Må så gott, kram, Monica

    SvaraRadera
  19. Surströmming skulle nog inte jag heller våga smaka ;)

    SvaraRadera