söndag 29 augusti 2010

Botniabanan

19 mil järnväg, 143 broar och 25 kilometer tunnel.
Det ”paketet” öppnades igår och kungen höll invigningstal.
Ja, då menar jag inte Örnsköldsviks egen kung Foppa, utan självaste kung Carl XVI Gustaf.
Säg hej till publiken. Jag menar säg hej till kungen…
Han hade inte med sig Silvia, han hade med sig nån ”stand in”.
Maud heter hon visst. Men det var det värsta vad han "snörper" på munnen!! Fast det är klart, är man van med Silvia så...
Allsångskungen från skansen var också där…
…och det lokala ”bästaste” bandet,
PINK HINK!! "världens nödvändigaste partyband".
(Susanne, ”Special for you my friend” )
Inte nog med det. Ö-vik kan även stoltsera med Käglorna.
En vattenskidshowklubb som funnits här i staden sedan slutet av 60-talet och var först i världen med en 10-mannapyramid (på 70-talet) och har också ett inofficiellt världsrekord med 8st personer på ett par vattenskidor!
Hopp med båt…
…och clownernas båt badkar.
Några gamla ”godingar”... öhh...jag menar bussarna...
Buss från 1930
Höga kusten båtarna som bl.a. tar oss ut till Ulvön och Trysunda.
Så! Det var gårdagen!
Idag ska jag på invigning igen…kanske jag hinner in till er senare. Det var liksom datorledigt igår.
Det är mycké nu….

18 kommentarer:

  1. Du hade turen du som fick åka på invigningen.
    En annan måste jobba.
    Få se om vi dyker upp idag på invigningen.Det är bara jag som vill dit.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla du för den underbara bilden På PINK HINK!!!! Synd nu att det inte var någon sång med...men man kan ju titta och njuta ! ;))
    Kram

    SvaraRadera
  3. Som du flänger och far, men det är alltid härligt att få sig ett tjuvkik på bilder hemifrån :-)

    SvaraRadera
  4. Är det där uppe du bor???
    Jag hade fått för mig att det var på Västkusten. Förmodligen kan orsaken till felet finnas i min förvirrade hjärna.

    SvaraRadera
  5. En rätt omfattande tillställning :-) Och det är ju stort att den äntligen öppnas nya möjligheter för dem som jobbar/vill jobba i Umeå :-)

    SvaraRadera
  6. Oj vad du ränner på invigningar!
    Fast det såg väldans trevligt ut :-)

    SvaraRadera
  7. Full rulle och härliga bilder! Men nog såg han lite dur ut. Kungen alltså...

    Ha en bra söndag!

    SvaraRadera
  8. Det ser ut som det var fullt ös när kungen var med!

    SvaraRadera
  9. Vilka härliga bilder! =) Vilket ös ni har där uppe norr! =)
    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
  10. bussarna tycker jag var söta :D kungen såg jag på TV
    kramar

    SvaraRadera
  11. Stackars Knugen som fick den där...jisses. Jag förstår precis varför han ser purken ut.

    SvaraRadera
  12. Ih, tänk att vara i det vattnet isen måste ju precis ha släppt. Brr.
    Jag är grymt imponerad av Kungen, fick du en liten pratstund med honom? :)

    SvaraRadera
  13. Mycke invigningar är det;)
    Nog ser han lite snurpen ut, men Mandis berättade att han är en hejare på roliga historier;))
    kramizzzz

    SvaraRadera
  14. DET DÄR kallar jag för invigning. Kul att få se bilder=D Kram

    SvaraRadera
  15. Tack för bilderna. Nu vet jag ju ALLT som hände i lördags =)

    SvaraRadera