söndag 15 augusti 2010

Fiskevistet

Igår tog vi det säkra före det osäkra och åkte till ett ställe som vi visste fanns, och som hade öppet.
Fiskevistet i Skeppsmalen.
Där finns ett surströmmingsmuseum, ett Båthus där det är en utställning bl.a. om båtar och fiske, och en restaurang. Där fick vi oss lite kaffe och go’fika.

I Skeppsmalns kapell hålls gudstjänster och på vägen hit passeras Skagshamn där det finns"världens största" surströmmingsfabrik, Röda Ulven.

Högbergsgården ligger vid kapellet i Skeppsmaln. Den fungerade som "sommarstuga" för en Gävlefiskarfamilj.

När man kliver in är det som om tiden har stått stilla. Sommaren har i alla fall inte stått stilla. Den har som vanligt gått alldelens för fort.
I morgon börjar allvaret igen...

18 kommentarer:

  1. Tack för alla fina bilder!! Behöver ju inte kånka runt på semester, räcker att läsa lite bloggar...toppen! Kram på söndagen!

    SvaraRadera
  2. Så fina kort.
    Mitt Alvar börjar på tisdag.

    SvaraRadera
  3. I Skeppsmalen är det riktigt fint :) Fina bilder har du tagit oxå :) Ha en bra Söndag! Kram

    SvaraRadera
  4. Så fint!
    Det bästa är ju att satsa på säkra kort ;-)

    SvaraRadera
  5. En så fin stuga/torp! Det vore mysigt att ha en sådan! :)

    SvaraRadera
  6. Vilka fina kort ! Mysig inredning..

    Surströmmingsmuseum har jag aldrig stött på förut men det är ändå inget för mig :)

    I morgon börjar allvaret även för mig, jobbet väntar !
    Ha en go dag !
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Det gälller att hålla sig till säkra kort. Vilka fina bilder och vilken underbar liten stuga!

    SvaraRadera
  8. Underbara kort! TUR att ni fick kaffe denna gången då!!

    SvaraRadera
  9. Jag är imponerad av vad ni lyckats att besöka så mycket närliggande områden. Duktigt gjort av er. Kanske vi kan komma på besök till er i veckan??
    Kramen

    SvaraRadera
  10. Jo Bröderna Karlsson filmen var absolut sevärd. Helt galen, hysterisk, rolig men också en stänk av allvar in emellanåt. Gå och se den om du får möjlighet!

    SvaraRadera
  11. Bättre tur idag alltså. Hjälå vilken söt stuga, kanske den på en havstomt eller hur? Fast med elektricitet, toa och rinnande vatten såklart ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  12. Vilka härliga utflykter ni har gjort i sommar. Stugan var ju hur mysig som helst.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Vilketmysigt ställe.Jag börjar nu påmin tredje vecka efter semestern.

    SvaraRadera
  14. Fast vi har vår stuga så nära Skeppsmalen så är man där alltför sällan...men visst är det fint där!!
    Sv. joora...det finns vissa fördelar att vara fluga i Högland! :))
    Kram

    SvaraRadera
  15. Skeppsmalen är så fint o rofyllt att strosa omkring.
    o gofikat är det inte heller fel på;))
    kramizzzz

    SvaraRadera
  16. Höga kusten Rocks - oavsett var på sträckan man stannar!

    SvaraRadera
  17. Bilderna var jätte vackra! Men jag hade lite svårt att hålla fokus... Surströmminsmuséeum? Eh... Norrland var det va? ;)

    SvaraRadera
  18. Mhä, ha du traskat runt i mina domäner. Vad ska jag NU skriva mina inlägg om, när du stjäl alla upplägg =)

    SvaraRadera