söndag 2 oktober 2011

Vis man

Dalai Lama svarade på frågan vad som förvånar honom mest.
"Människan. Hon offrar hälsan för att hon ska tjäna pengar. Sedan offrar hon pengar för att få tillbaka hälsan. Och så är hon så angelägen om sin framtid att hon inte njuter av nuet.
Följden blir att hon inte lever i nuet och inte heller i framtiden.
Hon lever som om hon aldrig skulle dö.
Och så dör hon utan att ens någonsin ha levt."

Dagens kloka…
Förr mådde vi bättre än vi hade det.
Idag har vi det bättre än vad vi mår

27 kommentarer:

  1. Oj,så sant.
    Vilken tankeställare du gav mig.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Precis så är det. Man jagar runt och hinner inte njuta av livet som pågår. Det är ju för hemskt! Hela tiden ska man prestera och vara duktig öerallt. För vem och varför, egentligen. Tack för de kloka orden! Jag ska kopiera dem och sätta upp på kylskåpet för att bli påmind och kanske försiktigt våga/kunna förändra! Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Så sant som det är sagt!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Fasen vad smart sagt! Man skulle kanske bosätta sig i en hydda i skogen och verkligen bara njuta av dagen som den är. Fast jag hade fått abstinens efter internet. ;)

    SvaraRadera
  5. Väldigt klokt. Hela inlägget!

    SvaraRadera
  6. Mycket tänkvärda ord!
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  7. Wow, så KLOKT och BERÖRANDE!
    Må väl och ha det så bra.

    SvaraRadera
  8. de orden kopierade jag och ska spara :) så sant så
    en fin söndag - kramar

    SvaraRadera
  9. Kloka ord från en mycket vis man, ja! =)
    Kram vännen!

    SvaraRadera
  10. Så tänkvärt och klokt <3

    Hoppas du har en skön och givande söndag <3
    Kramar

    SvaraRadera
  11. Han är bara bäst !!!
    Har den också som en tankeställare ...En viktig sådan ;)
    kRAM

    SvaraRadera
  12. Du har något att hämta inne hos mig! :)

    SvaraRadera
  13. Förresten! Du har fått en award av mig! =)

    SvaraRadera
  14. Ja du, Dalai Lama var ju en klok gubbe, ligger mycket i det ha sa.
    Kram Barbro

    SvaraRadera
  15. Tyvärr alldeles för sant!

    SvaraRadera
  16. Ja du, det var sanna ord, här blev det till att tänka till en stund;)
    kramizzzz

    SvaraRadera
  17. Jag är ett stort fan av Dalai Lama och jag gillar den livsstil zenbuddhismen står för
    Gomorron :-)

    SvaraRadera
  18. Såå klokt! Var får du allt ifrån?
    Kram, Monica

    SvaraRadera