onsdag 2 februari 2011

Den blomstertid nu kommer

Ibland blir man liksom förvånad. Typ så här:  
Först var det ju min orkideé som tänker blomma om.
Och nu det här....
Min porslinsblomma blommar för första gången!
Jag köpte två stycken på halva priset för...tja...1½ år sedan tror jag det var...
Det är en sort med ludna blad och jag läste nånstans att dom vill ha lite vatten för att blomma.
Och JA! Det är precis så jag har skött dom
Det stod även att den blommar inte gärna på vintern.
Tur att inte min porslinsblomma vet det!

20 kommentarer:

  1. Så vacker den är! Borde kanske försöka mig på en sådan. Som omväxling till orkidéerna...

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hoppla,hoppla....här snackar vi om en kvinna som har gröna fingrar.
    Grattis!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. En sån borde jag ha! Låter som min typ av växt ;-) Fin blomma oxå!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Blommor och karlar ska skötas lika: tala inta om allt för dem... ;)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Härligt att den gav dig en liten överraskning!! Kram

    SvaraRadera
  6. vad fint!! Ja blommande blommor och jag g´år väl inte heller hand i hand så att säga.
    Oj blomman på bilden - var den alltså riktig?? Då förstår jag varför den kallas porslinsblomma :-))
    Ha det bra.

    SvaraRadera
  7. Dom är så himla fina och gör verkligen skäl för sitt namn - blommorna ser ju verkligen ut som dom var av proslin :-)

    SvaraRadera
  8. Dom ska plågas lite för att blomma, men visst är det kul! Det är väl så att du har riktigt gröna fingrar!

    SvaraRadera
  9. å va den är vacker ,min novemberkaktus blommar med nu så det verkar som även växterna är glada för att ljuset har kommit åter:)

    SvaraRadera
  10. Synd att de luktar så förbenat starkt. Min har blommat flera gånger i vinter :-)

    SvaraRadera
  11. Tur att blommor inte kan läsa. :) Porslinsblomma var ju riktigt snygg, nästan som kristyrblommor. Dem får jag ta och kolla upp!

    SvaraRadera
  12. Din porslinsblomma är ljuvlig! Visst doftar den också?
    Det är konstigt, eller kanske helt naturligt (?),
    att om man "miss-sköter" en växt, så blommar den i självförsvar! För att sätta frön och överleva, liksom...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  13. Är det en Hoya carnosa? Det ser ut så...men det finns många sorter. Jag har tre olika, men ingen blommar nu. De har nog hört det där ryktet som inte din lyssnat på ;)

    SvaraRadera
  14. Ohhh vad vacker den är, hoppas nu att den inte ramlar av utan stannar kvar ett tag;))

    kramizzzzz

    SvaraRadera
  15. Åh, jag älskar, älskar, ÄLSKAR porslinsblommor!!
    Typiskt nog är maken allergisk mot dem! Hör nått så dumt?? (hihi)

    SvaraRadera
  16. Otroligt fin, En sån måste jag köpa=D
    Kram

    SvaraRadera
  17. Blommor kan verkligen överraska en! Så fin,
    ;)

    SvaraRadera
  18. Har fått för mig att de doftar gott och rätt starkt?

    SvaraRadera
  19. En sån där har jag haft, den enda blomma som jag lyckats få att leva. Den blommade HELA TIDEN, jag stod inte ut, blev tvungen att göra mig av med den. (Jag får migrän av starka dofter)

    SvaraRadera
  20. Åhhh, så fin!
    Har oxå haft porslinsblommor, men det är ett tag se´n nu.

    SvaraRadera