onsdag 16 februari 2011

Trevliga utflykter i Barcelona

Den senaste tiden har två personer, oberoende av varandra, rekommenderat oss en resa till Barcelona.
Jag fick en länk om Barcelona...och...alltså....det kittlar i "resnerven" nu!
I Spaniens Barcelona kan man ägna veckor åt att utforska alla museer, barer och promenadstråk, och oavsett var ditt hotell i Barcelona ligger kan du ta dig till de olika stadsdelarna med tunnelbana eller buss. Många blir så förtjusta i staden att de reser dit med sista minuten-resor flera gånger om året. När man har vandrat upp och ned längs La Rambla ett par gånger, beundrat de vackra jugendhusen på Passeig de Gràcia, besökt museerna och utforskat barerna i centrum kanske man får lust att utforska omgivningarna lite grann.

Montjuïc ligger inte långt från La Rambla, men det är många turister som missar sevärdheterna på berget. Du kan åka dit med bergbana från tunnelbanestationen Parallel, med linbana från hamnen eller med buss. Väl upp på berget kan du njuta av parkernas grönska och vyerna över staden. På den sida av berget som inte vetter mot havet ligger bland annat friluftsmuseet Poble Espanyol, en pampig byggnad som rymmer museet för katalansk konst (MNAC) och den tyska paviljongen, ett modernistiskt mästerverk av Mies van der Rohe. De byggdes alla inför världsutställningen 1929.

Med metro, lokaltåg och buss kan du enkelt ta sig till städer och områden i närheten av Barcelona. Om du vill tillbringa en dag på stranden eller festa natten lång kan du ta tåget till Sitges, ett populärt utflyktsmål längs kusten. Badorten har blivit känd för sin toleranta atmosfär och är bland de gaytätaste i Spanien. Här finns härliga sandstränder, restauranger med utsikt över havet, vackra villor och palats – det var länge överklassens sommarort – och, inte minst, ett hålligång utan motstycke efter solnedgången.

Hisnande naturupplevelser och inblickar i Kataloniens historia och religiösa liv får du om du åker upp till berget Montserrat. Klostret med samma namn ligger inkilat mellan fantastiska bergsformationer. Där verkar en av världens äldsta gosskörer, som grundades redan på 1300-talet. Många vallfärdar till Montserrat för att se kyrkans mörka Mariaskulptur, Jungfrun av Montserrat, som är Kataloniens skyddshelgon. Passa på att ta en promenad längs någon av lederna som utgår från torget framför klostret. Utsikten är bedövande. Till Montserrat kan du åka kollektivt med tåg och sedan linbana.

Det är också värt att göra en avstickare till Girona. På vykort från staden ser man ofta de olikfärgade husen längs floden i stadskärnan. Det är en gammal stad, med slingrande gränder i de välbevarade judekvarteren från medeltiden, och en katedral från 1400-talet. Den utmärker sig genom att vara enskeppig, med en bredd på 29 meter – det bredaste skeppet i en gotisk kyrka. Mellan Girona och Barcelona går det tåg flera gånger om dagen. Resan tar cirka en och en halv timme.

På mindre orter runtom i Katalonien firar man sitt skyddshelgon med en ”festa major”, en fest öppen för alla med dans, musik och fyrverkerier. Ett vanligt inslag är ”gegantes”, jättelika dockor som bärs upp av en person. Att bygga mänskliga torn är också typiskt katalanskt. Kontrollera om det pågår någon ”festa major” i närheten när du besöker Barcelona – du får en oförglömlig upplevelse.

Är det någon av er som varit i Barcelona?
Vad säger ni? Hiss eller diss?

21 kommentarer:

  1. Men jag har bara en undran:
    Hur varmt är det i vattnet?
    Hur många soltimmar?
    Hur varmt är det på dagen?
    Ingår solstol eller får man hyra?
    ;)
    Kram & god morgon!

    SvaraRadera
  2. Helt klart hiss! Barcelona står med på min lista för kommande resmål.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag har inte varit där men den staden är med på listan över weekends vi funderar på att åka till i år. Det är faktiskt batman som helst vill dit (ja, jag har absolut inget emot det heller), han vill gå på deras matmarkander.

    SvaraRadera
  4. Jag har inte varit i Barcelona, än.
    Men har haft tankar många ggr.
    Bor ju nära Skavsta flygplats och RyanAir flyger dit, superbilligt.
    Och efter ditt blogginlägg om Barcelona blev jag ännu mera sugen.
    Vi som hade tänkt oss London i sommar. Kanske ska ändra?

    SvaraRadera
  5. Barcelona är en jättefin stad, jag var där första gången 1989 och har återvänt flera gånger - HISS! Helt klart!
    :-)

    SvaraRadera
  6. Ja du, där har jag inte varit, men nog skulle det sitta fint med en resa dit alltid;))
    kramizzzz

    SvaraRadera
  7. Har inte varit där själv men bara hört lovord. Så jag tror att det är HISS!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Åh, vad man blev res-sugen! Ja, till Barcelona måste man nog ta sig någon gång; har bara hört positivt om den staden!
    Ha en bra dag, kram, Monica

    SvaraRadera
  9. Själv har jag aldrig varit i Barcelona men jag är helt övertygad om att det är en fantastisk stad som man bara "måste" besöka helt enkelt.

    Jag har några vänner som varit i just Barcelona senast under förra året och dom tycker det är toppen där !

    Ha en fortsatt trevlig onsdag !

    SvaraRadera
  10. Jamen då är det ju bara att boka en resa!

    SvaraRadera
  11. Var dit i somras, jättefint! Men tyvärr allt för lite tid på oss då vi bodde utanför barcelona och bara åkte in över en dag.
    Jag ska absolut dit igen nån gång!
    Helt klart HISS!!

    SvaraRadera
  12. Har varit där två gånger, men inte hunnit med så mycket. Nu går det flyg härifrån, inte direkt, men till Girona...och därifrån är det inte långt till haaaavet, Llorett de Mar och Blanes! :) De ställena kan rekommenderas!

    SvaraRadera
  13. Absolut Hiss, skulle själv kunna tänka mig att åka dit. Vi håller på att kolla på lite weekend resor, så man får väl se;)
    Kram

    SvaraRadera
  14. jag har aldrig varit i Barcelona men jag tror säkert att det är ett trevligt ställe att åka till
    kramar

    SvaraRadera
  15. Känns som Barcelona är hett just nu!
    Har en kompis som var där förra veckan och Stefans chef bokade en resa förra veckan.
    Jag har vart där men det är lääääänge sen, ca 25 år sen ;)

    SvaraRadera
  16. Jag skulle gärna åka till Barcelona :)

    SvaraRadera
  17. Vilken beskrivning!!! Du verkar veta allt, om Barcelona du!!!
    Kramiz!!!!

    SvaraRadera
  18. Här en oxe gift med en våg, enligt det gamla horoskopet!

    Barcelona, nej men har bara hört gott om det! Sevilla, där var vi och såg världsutställnigen och det var super. Spaniens resmål är överlag bra!
    Tevlig blogg du har.
    Nu önskar jag natti natti1

    SvaraRadera
  19. Sv ang kakaolinan: Första gången är väl gratis, hehe. ;) Äsch, var inte så stel! Joina mitt kakaogäng istället, alla coolingar drar sig en kakaolina. Haha!

    SvaraRadera
  20. Jag har aldrig varit i Barcelona, men jag skulle gärna vilja. Har varit i ROM & älskade det!! Har svårt att tro att någon (!) kan dissa Barcelona, faktiskt.

    SvaraRadera
  21. Sjalvklart HISS! Jag vill passa pa att tipsa om en lagenhetsformedling som heter Barcelona-Home, de har ett bra urval som passar de flesta. Har kan du kolla lite pa vad de har:

    http://en.barcelona-home.com/info-search/list-p/type-flat/city-Barcelona/px-5/arrival-20120401/departure-20120420/

    Jag bodde sjalv med dom i borjan av min vistelse har och ar sa nojd att jag kanner att jag maste dela med mig av mina basta tips!

    Hoppas du bestammer dig for att aka, det ar en UNDERBAR stad och du kommer inte bli besviken!

    Mvh,
    Maria Gunnarsson
    Barcelona

    SvaraRadera