fredag 23 april 2010

You've Got Mail

Det kom ett mail….

Olny srmat poelpe can raed tihs.
I cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg.
The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoatnt tihng is taht the frist and lsat ltteer be in the rghit pclae.
The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it wouthit a porbelm.
Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe.
Amzanig huh? yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt!

Ganska märkligt eller hur?

14 kommentarer:

  1. hihi så där fast på svenska kan de bli för mej ibland så de var lätt å läsa ändå, hihi... ha en fin fin dag :) *tingeling*

    SvaraRadera
  2. Jag har fått en sån där med för ett tag sedan fast på svenska. Men visst är det coolt att hjärnan fungerar så? God morgon!

    SvaraRadera
  3. Det där har jag fått på svenska.
    Det är coolt!
    Ha en bra dag och kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Ja, det är verkligen märkligt! Fascinerande! =)
    Kram på dig och ha en härlig fredag!

    SvaraRadera
  5. Va kul text:D Du kan kopiera bilderna! Det är inte mina bilder:) Jag fick dem på hotmail:)

    SvaraRadera
  6. Visst är det märkligt hur hjärnan är funtad...det är ju inga som helst problem att läsa vad det står där ju :O) alltså är min hjärna bra idag _!
    ha en fin helg
    kram monika

    SvaraRadera
  7. Ja, jag har haft en liknande, utan några vokaler (höll på att skriva "bokstäver" *ler*) och visst är det otroligt!
    :)

    SvaraRadera
  8. Häftigt säger jag bara.....
    Hjärnorna våra är rama unikumen,tänk så mycket mera då som inte är utforskat o vilka färdigheter vi inte ännu har utvecklat?

    Ha en härlig fredag min goa bloggvän. //Kram

    SvaraRadera
  9. Tycker det är rätt intressant att det inte behöver stavas rätt - hjärnan möblerar om bokstäverna helt av sig själv!

    SvaraRadera
  10. OK, jag förstår piken!!!
    Jag ska aldrig mer tillrättavisa syster om hur man skriver...det verkar ju funka ändå! ;))
    Kraaaaam!

    SvaraRadera
  11. Gud vad smart jag är, kunde läsa texten hur lätt som helst. Mycket bra för självförtroendet må jag säga;)
    Kram

    SvaraRadera
  12. Fascinerande, har fått ett sånt mail en gång=D Ha en skön kväll!Kram

    SvaraRadera
  13. Visst är det häftigt! Men jag misstänker att det bara funkar när du väl kan läsa, det går nog inte att lära sig läsa enligt upplägget....

    SvaraRadera
  14. Riktigt märkligt, häftigt hur det kan fungera på detta sätt!
    Kramizzzzz

    SvaraRadera